Här finns några länkar till spel/hemsidor där du kan öva multiplikationstabeller.
Observera att det finns massvis med fler tips under "Länkar".
Snöbollskrig - På MittPlugg.se (Multiplayer)
Hastighetstest - På MittPlugg.se
Dungeon Countdown - På MittPlugg.se
Tidtagning - På MittPlugg.se
Bomben - På MittPlugg.se (2 Spelare)
www.multiplikationstabellen.se/snabbhetstest
www.multiplikationstabellen.se
www.arcademics.com - Välj "Multiplication" för att se alla multiplikationsspel
www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html
www.multiplication.com/games/all-games
Multiplikationsfilm - På MittPlugg.se
En app för att gnugga multiplikationstabellerna skapad av MittPluggs eminente spelprogrammerare Isak D!
Detta är en enkel app där man ska klara så många multiplikationer som möjligt på en minut. Ditt bästa resultat sparas i appen. Det finns möjlighet att välja vilka tabeller som ska vara med. Dessutom kan man enkelt dela sitt resultat via sociala nätverk till kompisar eller till sin lärare.
Denna app är skapad för androidmobiler. Appen är helt gratis och finns i Google Play butiken.
Öva på tabeller 1 till 6 genom att spela fyra i rad.
Man spelar likt luffarschack fast med multiplikationstabeller. Du använder två vanliga tärningar (1-6) och turas om att slå. Hitta produkten (svaret) och försök få fyra i rad före din kompis.
Finns i vår webshop.
Öva på att förklara matematiska begrepp med hjälp av dessa kort.
Låt elever öva på att förklara, beskriva och diskutera begreppen med matematiskt språk.
Detta kan ske på många olika sätt. Man kan till exempel låta två elever i klassen få se ett av korten. Sedan försöker de tillsammans förklara det matematiska begreppet med "egna ord". Naturligtvis är målet att försöka använda sig av matematiska begrepp så gott man kan. Övriga i klassen ska försöka gissa vilket matematiskt begrepp som de beskriver.
Detta arbetsmaterial hittar du i vår webshop.
Här är ett enkelt och bra sätt att bedriva vad som kallas differentierad matematikundervisning. Eleverna ges möjlighet att arbeta efter egen förmåga.
Läraren väljer ett tal som eleverna ska arbeta kring. Detta tal skriver de i mitten på bladet. Sedan ska eleverna försöka hitta flera räknesätt som man kan använda för att bilda talet. Detta kan man naturligtvis göra på flera olika sätt och även på olika nivåer.
En del elever kanske enbart klarar av att hitta additioner medan andra hittar flera beräkningar i samtliga räknesätt.
Man kan påverka svårighetsgraden en hel del genom att välja ett lämpligt tal att utgå från. Vill man göra lite "svårare" kan man till exempel använda sig av decimaltal, bråktal eller procent.
Detta är alltså ett tomt blad redo för att fylla i talet samt beräkningarna (se bild 3). Det går naturligtvis även att använda ett vanligt blankt blad om man vill.
Fast eleverna brukar uppskattat lite färg på det som de ska göra. =)
Har du inte testat mattepoker med dina elever tycker jag att du ska göra det.
Eleverna får veta ett matematiskt område som frågan kommer att handla om. De får sedan "satsa" av sina poäng (max hälften).
När alla satsat kommer frågan. De räknar (om det behövs) och skriver ner sina svar innan tiden är ute. Sedan avslöjas svaret.
Har man rätt får man lika många poäng som man satsat. Har man fel tappar man lika många poäng som man satsat. De räknar ut hur mycket poäng de har kvar och sedan gör man en ny omgång.
Brukar vara mycket uppskattat.
Denna finns i vår webshop.
Innehåller Spelplan, Instruktioner och ett gäng Frågor anpassade för ca åk 4 och åk 6. Man kan givetvis göra egna frågor om man vill.
Detta fungerar att spela både med multiplikation och addition. Här följer en beskrivning av hur man kan spela med multiplikation.
Man är 2 spelare.
Använd en "vanlig" kortlek och ta bort alla klädda kort (knektar, damer, kungar). Essen är värda 1. Dela så att ni får halva kortleken var. Lägg högen framför er med baksidan uppåt och siffrorna nedåt.
Vänd upp var sitt kort samtidigt på bordet.
Om det t ex blir 7 och 9 så ska man så fort som möjligt säga vad 7x9 blir. Den som först lyckas säga rätt får paret.
Den som får flest par när högarna är slut vinner. Om man säger svaret samtidigt får man ett kort var.
Tips!
Om ni vill göra det svårare kan man även använda de klädda korten. Knekt=11, Dam=12, Kung=13.
Öva upp 10-talskamraterna med hjälp av en rolig mattepatiens. Klicka på länken nedan för mer info.
Vi har färdiga kort med tal i olika former.
Det finns flera olika varianter i vår webshop. Till exempel häfte med Bråkform, Procentform, Decimalform och Bild. Så här kan man öva:
Dela ut ett kort till varje elev. Se till att du har med talkompisar till varje kort, så att alla elever har någon att para ihop sig med. Eleverna ska sedan vandra runt i klassrummet och försöka hitta klasskamrater med kort som har samma värde och alltså hör ihop - tex 1/4, 25%, 0,25 och en Bild som motsvarar samma tal.
När alla hittat sina kompisar visar de övriga klassen och ni kan diskutera utifrån hur de placerat sig.
Du hittar häften i vår webshop.
Efter att ha arbetat med geometri i åk 7 så skapade jag detta "Memory" som också kan användas på många andra sätt.
Det går att skriva ut på fram och baksida av ett A4 så att rätt begrepp hamnar bakom rätt bild.
Några tips på vad man kan göra:
- Vanligt memory.
- Fråga, fråga, byt. Skriv ut korten på dubbelsida (bak- och framsida) så får du rätt begrepp bakom varje kort. Du kan då använda dem som kort till leken "Fråga, fråga, byt".
- Öva begrepp i grupp/par. Skriv ut på dubbelsida (bak- och framsida). Sedan arbetar man i par med att "förhöra" eller "tävla" om att svara rätt på korten. Svaren finns då på kortens baksida.
- Skriv ut på två separata A4 och klipp ut. Sedan delar du ut ett kort till varje elev. De ska sedan hitta "rätt kompis" som bär på det kort som passar bäst ihop.
Detta arbetsmaterial hittar du i vår webshop.
Här kommer ett gäng begrepp och tal i olika former - decimalform, bråkform, procentform och textform, som man ska klippa ut för att sedan placera på rätt plats efter en tallinje. Detta passar ypperligt att genomföra som grupparbete där eleverna får möjlighet att diskutera, förklara och resonera.
Tallinjen ska vara från 0 till 1. Den får man själv konstruera.
Lycka till!
En gruppstärkande övning med matematiskt tema. Eleverna ska gruppvis samarbeta och leta efter givna matematiska objekt på sin skolgård eller i naturen. Denna lek kan man anpassa och förändra efter egna önskemål beroende på vad man vill öva.
Klicka på länken så får du ett exempel på hur det kan se ut.
Öva tidsbegrepp och omvandling av tid på ett roligt sätt i grupp.
Tidsspelet kan spelas på flera olika sätt, här får du ett exempel:
Skriv ut och klipp ut korten.
Dela in klassen i grupper.
En elev ur varje grupp drar ett kort var (utan att se vad det står på kortet). Gruppen samarbetar sedan för att utröna hur många dygn det kortet motsvarar. Låt varje elev välja minst ett kort var. Se till att alla grupper drar lika många kort.
Grupperna ska addera samtliga korts dygn.
Stjärnan kan användas som en "specialare" och tilldelas vilken tid du själv önskar. T.ex. så kan du säga att stjärnan motsvarar två år.
I slutet jämför man gruppernas summa för att se vilken grupp som fick flest dygn.
Lycka till!
Dessa övningar fungerar med både tärningar som har 1-6 och med tärningar som har 0-9.
Man kan med fördel öva i par – en slår tärningen och den andra ska svara. Alternativt så tävlar man om att svara så fort som möjligt.
Bestäm i förväg vilken tabell du ska öva på – tex 3:ans tabell.
Kasta tärningen.
Det tal som tärningen visar ska du multiplicera med den valda tabellen (tex 3). Dvs slår du en femma så ska du så snabbt som möjligt säga vad 5 x 3 blir.
Kasta två tärningar.
Du ska så snabbt som möjligt säga hur mycket produkten av de två tärningarna blir.
Kasta två tärningar.
Du ska så snabbt som möjligt säga hur mycket summan av de två tärningarna blir.
Kasta en tärning.
Du ska så snabbt som möjligt dubbla det tal som visas.
Bestäm i förväg att summan ska bli 10.
Kasta en tärning.
Du ska så snabbt som möjligt säga hur mycket som ska adderas för att det ska bli 10.
Bestäm i förväg ett valfritt tal – tex 13.
Kasta en tärning.
Du ska så snabbt som möjligt säga hur stor differens(skillnad) det är mellan talen, eller hur mycket som fattas för att det ska bli det valda talet (i detta fall 13). Observera att detta kan lösas både genom att tänka addition och subtraktion.
Tips: om den kastade tärningens tal är nära det i förväg valda talet (13) så
brukar det vara enklare att tänka addition. Är det långt ifrån varandra kan subtraktion vara enklare.
Exempel:
Valt tal: 13
Tärningen visar: 9. Jag tänker 9 + 4 = 13
Tärningen visar 2. Jag tänker 13 – 2 = 11
Det är svårt att hitta en regel som alltid gäller. Ibland hittar elever egna bra vägar att tänka och då är det ingen idé att ändra. Men ibland har de metoder/tankesätt som är onödigt krångliga och då är det bra att rätta till.